Skapa egna AI-chattbotar för undervisning

Artiklar
Lärare och robot som interagerar i klassrummet

Artificiell intelligens (AI) har gjort sitt intåg i klassrummen och öppnar upp för nya, spännande möjligheter i skolan. Stora språkmodeller – som ChatGPT – kan fungera som hjälplärare som alltid är tillgängliga för eleverna. Under det senaste året har chatboten blivit ett populärt verktyg i undervisningen, bland annat på grund av dess förmåga att formulera väl skriven text. I den här artikeln får du en informell och praktisk genomgång av vad AI-drivna chatbotar är, hur de kan användas i undervisningen, och framför allt hur du själv kan skapa en chatbot steg för steg.

Vad är AI-chattbotar/konversationsrobotar?

En AI-driven chattbot (även kallad konversationsrobot) är ett datorprogram som kan efterlikna en mänsklig konversation genom text (eller tal). Moderna chattbotar bygger på avancerade språkmodeller – algoritmer tränade på enorma mängder text – som gör att de förstår frågor och ger relevanta svar. Udir nämner språkmodeller i form av konversationsrobotar (chattbotar) som en typ av AI-verktyg som nu börjar användas i skolorna. Med andra ord: en chattbot är ett AI-baserat hjälpverktyg som man kan prata med om nästan vad som helst.

Hur kan chatbotar användas i undervisningen?

AI-chatbotar kan vara till stor nytta för både elever och lärare. Faktum är att AI kan användas för en mängd uppgifter i klassrummet. Den kan fungera som en oändlig kunskapskälla som svarar på faktafrågor, förklarar koncept och anpassar förklaringarna till elevens nivå. Till exempel kan en AI-chatbot förklara svåra koncept, föreslå resurser och ge anpassade exempel för bättre förståelse. Den kan hjälpa en nyfiken elev att lära sig mer om ett ämne, eller vara ett stöd för en elev som kämpar och behöver extra förklaring. Chatbotar kan också avlasta läraren genom att svara på enkla frågor, så att läraren får mer tid till de elever som behöver det mest.

Fördelarna med AI-drivna chatbotar i undervisning inkluderar:

  • Tillgänglighet: Chatboten kan vara tillgänglig dygnet runt. Eleverna kan få hjälp med läxor och frågor även efter skoltid.
  • Tålamod och anpassning: Den digitala assistenten blir aldrig otålig – elever kan ställa samma frågor igen, och chatboten kommer att förklara på nytt på ett lite annat sätt. Svaren kan ofta anpassas till elevens åldersnivå och förkunskaper.
  • Engagemang: Många elever tycker att det är roligt och motiverande att lära sig genom en interaktiv konversation. Det kan kännas mindre skrämmande att “prata” med en robot än att räcka upp handen i klassrummet.
  • Variation i undervisningen: AI-chatbotar kan introduceras som ett komplement i undervisningsupplägget för att variera arbetsmetoderna – till exempel som en del av stationundervisning eller grupparbete där en station är att använda en ämnesspecifik chatbot.

Självklart ska inte chatbotar ersätta läraren eller den mänskliga kontakten i klassrummet. Men använda på rätt sätt kan de vara ett kraftfullt lärandeverktyg som ökar förståelsen och gör undervisningen mer interaktiv.

Så här skapar du din egen chattbot (steg för steg)

Att skapa en AI-driven chatbot kan låta komplicerat, men det behöver det inte vara. Du behöver inte kunna programmering för att komma igång – det finns användarvänliga verktyg som gör jobbet åt dig. Här får du en enkel steg-för-steg guide:

  1. Välj en plattform och logga in: Börja med att hitta en tjänst som låter dig skapa chatbotar. För norska skolor kan det vara klokt att välja en plattform anpassad för utbildning. Vår tjänst larabot.se är ett bra exempel – en norsk tjänst, tillgänglig på svenska, stödd av Innovasjon Norge, specialgjord för elever och lärare. Logga in och bekanta dig med gränssnittet. Alternativt kan man använda generella lösningar som ChatGPT för enkla prototyper, men var då medveten om integritetsskydd och att datamodellen inte är specialanpassad för skolsammanhang.
  2. Definiera syftet med chatboten: Tänk igenom vad och vem chatboten är till för. Ska den hjälpa elever med ett speciellt ämne, eller fungera som en generell frågeservice över ämnesgränserna? Kanske du vill skapa en Historie-hjälpare som svarar på frågor om andra världskriget, eller en Mattemästare för algebra? Genom att ha ett tydligt syfte blir det enklare att utforma innehållet.
  3. Skapa en effektiv ledtext (prompt/instruktion): Ledtexten är startinstruktionen du ger till AI-modellen, som definierar dess roll och beteende.

    För att få en användbar chattbot måste du skriva en tydlig och specifik prompt. Var specifik och detaljerad i beskrivningen av vad chattboten ska göra, längd på svar, stil, språk, vem målgruppen är, och i vilken ton den ska svara. Undvik tvetydiga beskrivningar och instruktioner. Föredra instruktioner som säger “vad man ska göra” framför de som säger “vad man inte ska göra”.

    Till exempel: Denna prompt ger chattboten en tydlig roll. Ju bättre du beskriver önskat beteende, desto mer precisa svar kommer den att kunna ge.
    (Tips: Börja enkelt, och justera prompten allteftersom du testar svaren den ger. Prompten kan finjusteras under processen för att förbättra resultaten.)

    Du är MatteMentor, en tålmodig och hjälpsam mattelärare som förklarar matematikproblem steg för steg.
    * Svara på svenska, med en vänlig och uppmuntrande ton.
    * Förklara lösningen logiskt och pedagogiskt, med tydliga mellansteg.
    * Förklara hur man kommer fram till en lösning istället för att bara ge svaret på uppgiften.
    * När en elev gör ett fel, förklara varför på ett begripligt sätt, och visa den rätta lösningen.
    * Använd en punktlista eller numrerad lista för steg-för-steg-lösningar.
    * Svara kort och koncist om inte användaren ber om längre förklaringar.
  4. Ladda upp eller ange relevant information: För att göra chatboten fackligt precis, bör du ge den tillgång till relevant material. Vissa plattformar låter dig ladda upp dokument (t.ex. PDF-filer, facktexter, artiklar) eller klistra in text som en kunskapsbas för chatboten. Om du till exempel skapar en chatbot om Norges historia, kan du ladda upp en sammanfattning av kurskapitlet om vikingatiden. Chatboten kommer då att kunna använda denna information när den svarar, så att svaren blir mer träffsäkra och överensstämmer med vad eleverna har lärt sig. På larabot.se kan du enkelt koppla chatboten till ditt eget innehåll – på så sätt ökar du chansen att svaren baseras på godkända källor som du har valt. (Om plattformen inte stöder uppladdning av eget innehåll, kan du alternativt skriva in viktiga fakta direkt i prompten. Det fungerar bättre när det handlar om mindre mängder innehåll.)
  5. Testa chatboten och finjustera: Nu kommer den roliga delen – provkör chatboten! Skriv in några typiska frågor en elev kan tänkas ställa. Fungerar svaren bra? Om chatboten ger felaktiga eller oklara svar, gå tillbaka till uppmaningen och justera instruktionerna. Kanske behöver du specificera att den ska svara kortare, enklare, eller hänvisa till en källa. Testa i olika akademiska scenarier. Det är helt normalt att behöva justera ett par gånger. När du är nöjd, låt några kollegor eller elever prova chatboten och ge feedback. Baserat på testningen kan du ytterligare justera språk, ton eller akademiska detaljer. Snart har du en fullt fungerande chatbot skräddarsydd för din klass!

Exempel på användning i olika ämnen och situationer

Möjligheterna med AI-chatbotar i skolan är många. Här är några exempel på hur du kan använda dem i olika ämnen och undervisningssituationer:

  • Svenska (skrivning och läsning): Låt eleverna använda en chattbot som en personlig skrivhandledare. Till exempel kan den ge konkreta tips för att förbättra texter de skriver. “Hur kan jag göra inledningen mer spännande?” – chattboten kan föreslå omformuleringar eller nya inslag. Eleverna kan få feedback på hur en text kan bli bättre, eller använda chattboten som en slags uppslagsbok för att lära sig om skrivregler. Detta ger varje elev en egen “träningspartner” i skrivning, utan att läraren måste läsa igenom allt under processen. Chattbotar kan också användas för läsförståelse: eleven kan ställa frågor om en text hen har läst (“Vad menade egentligen författaren med ...?”) och få förklaring.
  • Engelska och främmande språk: I språkundervisningen kan en chattbot fungera som samtalspartner för eleverna. Tänk dig en engelsk chattbot som eleverna kan chatta med för att öva upp sin språkkänsla. Chattboten kan korrigera stavfel, introducera nya ord i sina svar, och förklara betydelser om eleven frågar. Detta är mycket värdefullt även för muntlig övning – eleven kan “prata” (skriva) med chattboten på engelska, tyska, spanska osv., och få omedelbar feedback. Det ger massor av träning i en säker miljö där ingen är rädd för att göra fel. För yngre elever som ska lära sig grundläggande engelska, kan chattboten svara extra enkelt och kanske använda emojis för att göra det roligare 😉. I främmande språk på högstadiet kan den användas för rollspel: eleven för en dialog med chattboten som låtsas vara en person från ett annat land.
  • Samhällskunskap och historia: Gör historien levande med hjälp av en chattbot! Du kan skapa en historisk chattbot som tar på sig rollen som en känd person från historien. Till exempel “Prata med Tage Erlander” – där chattboten svarar som om den vore Sveriges statsminister på 1950-talet. Eleverna kan fråga om efterkrigstiden och återuppbyggnaden, och få svar i första person. Detta kan väcka nyfikenhet: Hur var det att vara statsminister under kalla kriget? På samma sätt kan en chattbot för samhällskunskap simulera en klimatforskare som förklarar klimatutmaningar. I samhällskunskap är även debatt och reflektion viktigt – man kan be chattboten att argumentera för en ståndpunkt, medan eleverna argumenterar emot, för att öva på kritiskt tänkande. Möjligheterna är många för att förvandla teori till dialog.
  • Matematik: Kan en chattbot hjälpa till i matte? Ja – som en stödjande resurs för förståelse. En matte-chattbot kan förklara matematiska begrepp och visa lösningsteg. Anta att en elev sitter fast på en ekvation: “Hur löser jag 2x + 5 = 15?” – chattboten kan visa hur man stegvis flyttar termer och isolerar x. Den kan också skapa extra uppgifter: “Ge mig en uppgift till som liknar denna, så jag kan öva”. Även om ChatGPT från början inte är skapad för att lösa alla räkneuppgifter felfritt, kan den ändå bidra positivt i matematikundervisningen (utdanningsforskning.no). I praktiken bör man verifiera att svaren stämmer, men som förklarande verktyg är den utmärkt. För yngre elever kan man skapa en chattbot som heter RäkneRäven eller liknande, som ger enkla mattegåtor och uppmuntrande feedback. För äldre elever kan chattboten förklara geometriska begrepp eller hjälpa till med idéer för att bevisa ett påstående. Matematik handlar om att förstå hur och varför, och en bra chattbot kan ge alternativa förklaringar som kompletterar lärarens.
  • Naturvetenskap och realvetenskap: I naturvetenskap kan en AI-chattbot fungera som en alltid tillgänglig "lärobok" som svarar på udda frågor som elever kan komma på. “Varför är himlen blå?”, “Hur fungerar fotosyntesen?” – chattboten ger förklaringar med lämplig detaljnivå. Den kan också föreslå enkla experiment: “Hur kan jag demonstrera växthuseffekten i klassrummet?” och komma med idéer till utrustning och metod. För programmering/IT-ämnen kan chattboten hjälpa eleven att hitta fel i koden (debugging) eller föreslå hur man skriver en viss funktion. I biologi kan den förklara processer i kroppen, och i fysik kan den beräkna enkla formler (men kom ihåg att dubbelkolla svaren!). Eftersom chattboten kan dra nytta av uppdaterad kunskap, kan den även användas för tvärvetenskapliga teman som teknologi i samhället – till exempel svara på frågor om etik inom artificiell intelligens när klassen diskuterar det.
  • Kreativa ämnen och projektarbete: I konst och hantverk, musik eller andra kreativa ämnen kan chattbotar vara inspiratörer. En idébank-chattbot kan föreslå projektidéer (”Rita en affisch som visar miljöskydd – vilka symboler kan jag använda?”), eller hjälpa eleverna att reflektera över sitt eget arbete (”Nämn tre saker som gör den här berättelsen spännande att läsa” för ett kreativt skrivprojekt). I tvärvetenskapliga projekt, där eleverna kanske ska identifiera ett problem och lösa det, kan chattboten användas i idégenereringsfasen: Eleverna beskriver problemet för chattboten och ber om förslag på möjliga lösningar eller angreppssätt. Detta kan kickstarta kreativiteten. Till exempel i entreprenörskapsprojekt kan en AI-chattbot agera ”mentor” som ställer kritiska frågor och utmanar eleverna att tänka vidare.
  • Förberedelse och administrativ hjälp för läraren: En ofta förbisedd användning av chattbotar är som lärarens personliga assistent. AI-verktyg kan spara tid genom att automatisera en del för- och efterarbete. Du kan be en chattbot att generera ett utkast till ett quiz eller kapiteltest (självklart måste du kvalitetssäkra det efteråt), formulera differentierade uppgifter för starka och svaga elever, eller till och med föreslå en årsplansskiss baserad på kompetensmålen. Vissa lärarstudenter har till exempel testat ChatGPT för att planera undervisning i algebra (utdanningsforskning.no). Läraren kan också använda chattbot för att anpassa material – vad sägs om att ta en fackartikel på engelska och be AI att sammanfatta huvudpunkterna på svenska? Eller omformulera en svår text till ett enklare språk för en anpassad uppgift? Sådan användning av AI kan ge läraren mer tid till pedagogiskt arbete, medan rutinuppgifter delegeras till algoritmerna.

Dessa exempel är bara början. Varje klass och ämne är unikt, och kreativ användning av AI kan gärna utforskas genom lite försök och misstag. Gå i din egen takt, och börja smått – till exempel med en chattbot i ett ämne – och utöka allteftersom du ser nyttan. Snart kommer du att upptäcka att spektrumet är stort och att chattbotar kan anpassas till nästan varje lärsituation.

Kom igång med Skolebot – skapa din första chatbot!

Nu när du har fått en introduktion till både konceptet, praktiska metoder och exempel, återstår det viktigaste: att prova själv! 🚀 Det bästa sättet att förstå potentialen i AI-chatbotar är att experimentera i din egen undervisning. Lyckligtvis är det enkelt att komma igång. På larabot.se kan du helt gratis börja skapa dina egna chatbotar för klassen. Plattformen är skapad för det norska skolsystemet, så du kan vara säker på att personuppgifter och säkerhet är väl omhändertagna.

Anta utmaningen: Skapa en enkel chattbot i ett ämne du undervisar i och testa den med några elever. Det kan vara så enkelt som en bot som ställer quizfrågor om kapitlet ni precis har gått igenom, eller en bot som eleverna kan fråga om hjälp med läxor i ett ämne. Du kommer snabbt att se vad som fungerar bra och vad som kanske behöver finjusteras – och den inlärningsprocessen i sig är mycket värdefull. Inkludera gärna eleverna i processen: Förklara för dem vad en AI-chattbot är och låt dem komma med förslag på vad den kan användas till. Elever tycker ofta att det är spännande att vara med på något så innovativt, och deras förslag kan ge dig nya idéer.

Dela idéer och erfarenheter: När du har provat en chattbot i klassrummet, dela dina erfarenheter med kollegor i skolan eller på sociala medier/facklärargrupper. Vad fungerade förvånansvärt bra? Fanns det några utmaningar? Genom att dela både framgångar och fallgropar hjälper vi varandra att lära oss bästa praxis för AI i skolan. Kanske kan ni på sikt bygga upp ett helt bibliotek av delade chattbotar för olika ämnen som lärare över hela landet kan dra nytta av?

Få hjälp om du kör fast: Tycker du att det är svårt att komma igång, eller behöver du tips för promptskrivning? Tveka inte att kontakta oss för hjälp. Vi i Larabot-teamet hjälper gärna till. Vare sig det gäller teknisk vägledning eller pedagogiska råd, finns det efterhand ett nätverk av entusiastiska lärare och utvecklare som brinner för AI i utbildning.

AI-drivna chattbotar representerar en ny era inom digitalt lärande. De kan göra undervisningen mer interaktiv, anpassad och rolig för eleverna. Som med alla nya verktyg gäller det att använda dem klokt och med etisk medvetenhet, men potentialen är enorm. Skapa din första chattbot idag och se hur din klass reagerar. Du kan bli positivt överraskad över hur mycket det engagerar både dig och eleverna. Lycka till med chattbot-experimenten i klassrummet! 🎉