Hur Carmen förvandlar sitt klassrum med AI: en verklig framgångssaga från Larabot

I ett klassrum i Stockholm är innovation inte bara ett modeord, det sker varje dag. Carmen, en passionerad och erfaren lärare, integrerar AI i sina lektioner på ett sätt som ger eleverna större möjligheter, ökar kreativiteten och förändrar hur eleverna lär sig. I hjärtat av denna förvandling är Larabot, ett säkert och intuitivt AI-verktyg utformat för utbildning.
Det här är inte en berättelse om att ersätta lärare med maskiner. Det handlar om vad som händer när rätt teknik möter rätt inställning, och de fantastiska resultat som följer.
Från digitala konsumenter till självständiga skapare
“Barn lever redan i en digital värld,” säger Carmen. “Vi ska inte bara lära dem att använda verktyg. Vi behöver lära dem att forma den digitala värld de lever i.”
För Carmen handlar det inte om automatisering att använda AI i klassrummet – det handlar om aktivt lärande. Med Larabot får hennes elever inte bara svar, de får vägledande stöd från ämnesspecifika botar som är utformade för att hjälpa dem att tänka kritiskt, skapa kopplingar och lära sig att lära.
In fact, Carmen noticed something fascinating: “The bot does what I do. It asks questions instead of giving answers. It makes them think. My students even said, ‘This is just like you, but available when you’re busy!’” That’s the power of AI enhancing, not replacing, the teacher’s role.
Säker och åldersanpassad AI för klassrummet
Säkerhet är en av anledningarna till att Carmen valde Larabot. Med servrar baserade i Europa, inbyggda etiska filter och noggrant utformade svar, garanterar plattformen en trygg och pålitlig miljö för elever.
“Om en elev säger något i stil med ’Jag är arg’ eller ’Jag mår inte bra’ uppmuntrar boten dem att prata med en vuxen de litar på. Det är enormt för mig som lärare. Det ger mig sinnesro,” delar hon med sig.
Till skillnad från slumpmässiga internetsökningar eller ofiltrerade AI-verktyg skapar Larabot en digital plattform där elever kan utforska, ifrågasätta och uttrycka sig, utan störningar från annonser eller opålitlig information.
Stora idéer, bättre projekt: vad AI möjliggör
Ett av Carmens mest engagerande projekt var ett kortspel designat av eleverna. Från idégenerering till att skriva regler, från att skapa bilder till narrativ design, använde klassen Larabots verktyg för att förverkliga sina idéer.
“Det som tidigare tog en hel termin, klarade vi av på bara fyra veckor,” säger Carmen. “Larabot hjälpte oss att strukturera processen, skapa visuella hjälpmedel och till och med finslipa spelinstruktionerna.”
AI tog inte över kreativiteten – den gjorde den möjlig. “Eleverna ville inte att boten skulle uppfinna åt dem. De ville göra det själva. AI hjälpte bara till att organisera deras tankar och sparade oss tid.”
Med verktyg som bildgeneratorn, ämnesspecifika botar och skrivassistenter kunde Carmens elever gå från koncept till skapande – de utvecklade inte bara akademiska färdigheter, utan även entreprenörstänkande och självförtroende.
Undervisning i digital kompetens och färdigheter inom artificiell intelligens
Utöver ämneskunskap ser Carmen Larabot som ett sätt att undervisa i AI-kunnighet— en färdighet som snabbt blir lika viktig som läs- och skrivkunnighet.
Elever lär sig hur man:
- Skriv bättre uppmaningar.
- Jämför källor kritiskt.
- Välj rätt botar för olika uppgifter.
- Ställ genomtänkta frågor och ifrågasätt svaren.
“De blir mer strategiska, mer nyfikna och mer kritiska. De lär sig inte bara innehåll—de lär sig också att navigera digitala verktyg med ett syfte,” förklarar Carmen.
Några av hennes elever har till och med börjat skapa sina egna botar inom Larabot. ”Det är nästa nivå,” hon ler. “När de slutar vara bara användare och blir skapare, då vet du att något viktigt händer.”
Stödja lärare genom förändring
Carmen är för närvarande den enda läraren på sin skola som använder Larabot, men hon arbetar för att ändra på det. Hon organiserar workshops och hoppas kunna bygga upp ett nätverk där lärare kan samutveckla lektionsplaner som integrerar KI.
"Det är en förändring i tankesättet," säger hon. "Vissa lärare är tveksamma, och det är okej. Men när de ser hur det fungerar – och hur eleverna reagerar – inser de att det inte handlar om att förlora kontroll. Det handlar om att utvecklas."
Varför Larabot fungerar: Carmens viktigaste insikter
När man frågar vad som får Larabot att sticka ut, framhäver Carmen:
- En säker digital miljö med europeiska servrar och inbyggda filter.
- Åldersanpassade svar som förenklar komplexa ämnen.
- Strukturerat stöd för kreativa projekt och samarbete i klassrummet.
- Verkliga effektivitetsvinster som låter lärare göra mer med mindre.
- Självsäkra elever som känner sig trygga med att använda AI.
“Larabot tar inte mitt jobb ifrån mig,” säger Carmen. “Det hjälper mig att göra det bättre.”
Framtiden för utbildning är redan här
Carmens klassrum är ett kraftfullt exempel på hur AI kan stödja (inte ersätta) fantastisk undervisning. Med rätt verktyg och inställning blir tekniken en bro mellan nyfikenhet och kunskap, kreativitet och struktur, elever och framtiden.
I hennes ord: “Man kan inte ignorera AI. Den är redan här. Så varför inte lära barnen hur man använder den på rätt sätt?”
Och det är precis vad Larabot möjliggör.