Hur man skriver effektiva instruktioner för undervisning med chattbotar

Artiklar
Origamibild av en lärare som skapar ett bra uppgiftsrecept

Prompter är de instruktioner vi ger till en digital assistent eller chattbot för att få ett användbart svar. Med andra ord är det så vi talar om för tekniken vad vi behöver.

Som lärare kan inlärningen av att skriva kraftfulla instruktioner förändra hur du förbereder lektioner, utformar aktiviteter och anpassar undervisningen för dina elever.

I den här artikeln kommer du att hitta:

  • Ett tydligt ”recept” för att skriva effektiva instruktioner.
  • Exempel som du kan anpassa till ditt ämne och årskurs.
  • En färdig uppmaning som du kan testa i ditt eget klassrum.

Receptet för en bra uppmaning

Precis som ett matrecept behöver en bra uppmaning rätt ingredienser. Här är de viktiga elementen du som lärare bör inkludera i dina uppmaningar:

1. Roll

Bestäm vem AI:n ska agera som. En ämnesexpert? En lärarassistent? En examinator? En historisk karaktär? Detta hjälper till att styra vilken typ av svar du kommer att få.

Exempel: ”Du är en gymnasielärare i naturvetenskap med erfarenhet av att förklara biologi på ett enkelt sätt.”

2. Sammanhang

Beskriv undervisningssituationen och dina elever. Hur gamla är de? Vilken nivå är de på? Har de särskilda behov?

Exempel: ”Du undervisar en klass med tolvåringar som har varierande läsförståelse.”

3. Lärmål

Var tydlig med vad du vill att eleverna ska lära sig eller uppnå med aktiviteten.

Exempel: ”Målet är att eleverna ska förstå vattnets kretslopp och kunna förklara det med egna ord.”

4. Instruktioner

Berätta för AI:n exakt vad du vill att den ska göra. Tänk i klara, steg-för-steg instruktioner.

👉 Exempel: ”Föreslå tre praktiska aktiviteter för att hjälpa eleverna lära sig om vattnets kretslopp.”

5. Svarsformat

Ange hur du vill ha svaret presenterat: i en lista, en tabell eller steg för steg. Detta underlättar användningen.

👉 Exempel: ”Organisera informationen i en tabell med tre kolumner: aktivitet, material och varaktighet.”

6. Språk och tonalitet

Ange typ av språk: formellt, enkelt, motiverande eller åldersanpassat.

👉 Exempel: ”Använd en vänlig och enkel ton som om du pratade direkt med 12-åriga elever.”

Exempel på en komplett uppmaning

Här är en som du kan kopiera, anpassa och prova med din klass:

Exempelprompt

Du är en gymnasielärare i litteratur med erfarenhet av kreativt skrivande. Du förbereder en aktivitet för 14-åriga elever med blandade skrivfärdigheter. Målet är att de ska lära sig att skapa sammanhängande karaktärer för sina berättelser. Föreslå fem korta skrivövningar (varje övning inte längre än 15 minuter) som hjälper eleverna att föreställa sig och ge liv åt karaktärer. Presentera förslagen i en tabell med följande kolumner: en kort beskrivning av övningen, hur läraren ska introducera den i klassen, och en reflektionsfråga för eleverna att svara på i slutet. Använd ett enkelt och uppmuntrande språk som passar tonåringar.

Sista tipsen

  1. Börja enkelt: du behöver inte långa instruktioner till att börja med. Tydlighet och sammanhang räcker.
  2. Experimentera och justera: om svaret inte är till hjälp, ändra en del av "receptet" (roll, mål, format, osv.).
  3. Spara dina bästa uppmaningar: skapa ett dokument för att återanvända de som fungerar bäst för dig.
  4. Anpassa alltid till din grupp: vad som fungerar med elever i årskurs 3 fungerar inte på samma sätt med elever i årskurs 8.

Ditt nästa steg: välj en kommande lektion och skriv en instruktion med detta recept. Testa det och se hur det förändrar din förberedelse och elevernas engagemang.